Powrót

W dniach od 30.09 do 7.10.2023 klasy IIIA oraz IIIB odbyły wycieczkę wypoczynkowo-krajoznawczą do Grecji. Opiekę nad obiema klasami sprawowały: p. prof. Monika Wach, p. prof. Joanna Śliwa, p. prof. Justyna Latała-Czech oraz p. prof. Elżbieta Dyrlaga-Kalawska.

1.10.2023

Pierwszego dnia, gdy przekroczyliśmy granicę pomiędzy Północną Macedonią i Grecją, przyjechaliśmy do Salonik – pierwszego punktu w naszym planie zwiedzania. Jest to drugie po Atenach największe miasto w Grecji. Powstało w 315 r. p.n.e, a założycielem był król Macedonii Kasandr, który nazwał miasto ku czci swojej żony — Thessaloniki.

Wraz z przewodnikiem zobaczyliśmy następujące miejsca: Kościół Panagia Chalkedon, Kościół Hagia Sofia, Plac Arystotelesa oraz Białą Wieżę. Następnie całą grupą odbyliśmy spacer wzdłuż nadmorskiej promenady, podziwiając przepiękne widoki. Podczas czasu wolnego, mieliśmy okazje zintegrować się (to także jeden z powodów dlaczego organizowane są wycieczki) oraz samodzielnie pozwiedzać to przepiękne miasto.

Dzień zakończyliśmy przyjazdem do hotelu, gdzie zjedliśmy obiadokolację i udaliśmy się na wyczekiwany spoczynek.

2.10.2023

Drugi dzień spędziliśmy na plaży niedaleko naszego hotelu. 🏖️ Pływaliśmy w morzu, opalaliśmy się oraz zbieraliśmy siły na kolejne dni pełne przygód. Wieczorem w hotelu został zorganizowany dla nas wieczór gier.

3.10.2023

Kolejnego dnia popłynęliśmy statkiem na wyspę Skiathos. To niewielka wyspa w archipelagu Sporadów Północnych, w zachodniej części Morza Egejskiego. Była to ogromna atrakcja dla fanów filmu pt. „Mamma Mia”, ponieważ to właśnie tam, były kręcone niektóre sceny. Widoki jakie zastaliśmy na miejscu, pozostaną w naszej pamięci na zawsze. Białe domki z niebieskim drzwiami oraz okiennicami, wąskie uliczki oraz roślinność, stworzyły przepiękny krajobraz, z jakim wielu z nas kojarzy się Grecja. Dzięki Pani przewodnik, dowiedzieliśmy się, gdzie należy się udać, aby zobaczyć jak żyje się tam na co dzień, bez turystów. Następnie, statkiem przepłynęliśmy na plaże Koukounaries (jest to najpopularniejsza plaża na Skiathos). Słynie ona przede wszystkim z miękkiego, białego piasku oraz dochodzącego aż do brzegu piniowego lasu, od którego wzięła swoją nazwę.

Po dniu pełnym wrażeń, statkiem przypłynęliśmy z powrotem do portu, skąd autokarem wróciliśmy do hotelu.

4.10.2023

Czwartego dnia celem naszego zwiedzania było Muzeum Archeologiczne (ekspozycja muzealna prezentuje najcenniejsze przedmioty znalezione podczas prac wykopaliskowych). Można tam zobaczyć jeden z najstarszych instrumentów muzycznych (tzw. wodne organy), piękną mozaikę z wizerunkiem Dionizosa oraz Park Archeologiczny (ruiny miasta pochodzą głównie z czasów rzymskich. Zachowały się tylko resztki dawnych zabudowań) w Dion. Następnie spacerowaliśmy wąwozem Enipeas (znajduje się on u podnóży Olimpu).

5.10.2023

Ostatniego dnia naszej wycieczki udaliśmy się do Meteor. Należą one bez wątpienia do najbardziej malowniczych formacji skalnych na świecie. Ich grecka nazwa metéoros, w wolnym tłumaczeniu oznacza „zawieszony w powietrzu” lub „środek nieba”. W drodze do naszego celu, zatrzymaliśmy się w Manufakturze Ikon Zindros, gdzie został nam przedstawiony proces pisania ikon. Zwiedziliśmy dwa Klasztory: św. Warłama oraz św. Barbary. To właśnie tam, mieliśmy okazje zapoznać się ze wspaniałą sztuką i historią Bizancjum, najpiękniejszego okresu historii Grecji. Ostatni wieczór spędziliśmy żegnając się z plażą Olimpic Beach, ponieważ następnego dnia z samego rana wyruszyliśmy w drogę powrotną do Krakowa.