Powrót

🌍 W dniach 17- 21 października 2023 roku uczniowie klas 4b i 3c przebywali na trzydniowej wyciecze w Rumunii. Opiekunami grupy byli Edyta Buff, Aleksandra Kołodziej, Rajmund Biziak i Tomasz Starachowski.

🌟 Dzień 1 : Rozpoczęliśmy naszą podróż w Krakowie i po kilkunastu godzinach jazdy autobusem dotarliśmy do Oradei. Oradea zwana jest perłą węgierskiej secesji. To położone nad Szybkim Kereszem miasto posiada zabudowę z czasów jego największej prosperity, przełomu XIX i XX wieku. To także ważny ośrodek władzy z czasów Królestwa Węgierskiego i Księstwa Siedmiogrodzkiego. W czasie naszego spaceru zobaczyliśmy wardyńską twierdzę, katedrę oraz wspaniale zrewitalizowane śródmieście. Wieczorem udaliśmy się do naszego hotelu na zasłużony odpoczynek i obiadokolację. 🏨🍽️

🌟 Dzień 2 : Następnego ranka wyruszyliśmy w głąb Siedmiogrodu.

Po drodze zwiedziliśmy wieś Rimetea. To jedna z najpiękniejszych wiosek w całej Rumunii. Malowniczo położona u stóp imponującej Skały Szeklerów została założona przez węgierskich górników złota, którzy w przeciągu wieków wytworzyli niezwykle ciekawą kulturę materialną. Trud i profesjonalizm mieszkańców wioski w dziele renowacji został uhonorowany prestiżową nagrodą EUROPA NOSTRA zwaną „konserwatorskim Noblem”.

Kolejnym punktem wycieczki była Alba Iulia. To dawna stolica Księstwa Siedmiogrodzkiego, w której zachowała się ciekawa Starówka wpisana w mury i bastiony monumentalnej twierdzy Alba Carolina. Romańska katedra, sobór koronacyjny królów

rumuńskich oraz dawny pałac książęcy tworzą monumentalny zespół opowiadający o historii tego regionu. Wieczorem dotarliśmy do hostelu w Sighisoarze, gdzie czekał na nas odpoczynek i obiadokolacja. 🌄🏰

🌟 Dzień 3 : Po śniadaniu wyruszyliśmy do Braszowa. To jedno z najważniejszych miast

siedmiogrodzkich. Jego wspaniała starówka może poszczycić się malowniczo wkomponowanym w karpackie wzgórza rynkiem z renesansowym ratuszem i górującą bryłą gotyckiego Czarnego Kościoła. Następnym punktem był Bran. To niewielka miejscowość położona na granicy Transylwanii i Wołoszczyzny. To z racji strategicznego położenia Zakon Krzyżacki w XIII wieku wzniósł pierwszą warownię, rozbudowaną znacznie w XV w. Jej najbardziej znanymi właścicielami byli Wlad Palownik oraz królowa Rumunii, Maria.

Wieczorem powróciliśmy do hostelu w Sighisoary na nas odpoczynek i obiadokolację. 🌆🏛️

🌟 Dzień 4 : Po śniadaniu zwiedzaliśmy śródmieście Sighisoary. Sighişoara to jedno z siedmiu miast tworzące Saksonię Siedmiogrodzką, regionu zamieszkałego od średniowiecza przez kolonistów niemieckich. Wpisana na Listę UNESCO miejska cytadela jest jedynym tego typu obiektem w Europie stale zamieszkałym. Symbolem miasta od wieków pozostaje Wieża Zegarowa oraz Kościół na Wzgórzu, lecz najbardziej popularnym wśród turystów miejscem jest dom w którym przyszedł na świat Wlad Palownik, pierwowzór Drakuli. Następnie dojechaliśmy do wsi Mălâncrav, To jedna z wielu wsi zamieszkała przez Sasów Siedmiogrodzkich z bogato zdobionym kościołem. Jest to jeden z przykładów kościołów warownym z gotyckimi freskami. Następnie wyruszyliśmy fragmentem szlaku turystycznego Via Transilvanica do wsi Criș, gdzie zwiedziliśmy pozostałości rezydencji rodu Bethlem. Wieczorem powróciliśmy do hostelu w Sighisoary na nas odpoczynek i obiadokolację. 🏰🌼

🌟 Dzień 5: Po śniadaniu wyruszyliśmy do Krakowa. Wycieczka była okazją do zwiedzania ciekawych miejsc, odkrywania kultury tak niedaleko a zarazem odległego fragmentu państwa. To także czas na integrację i inną formę nauki. 🚌🌍

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspaniałą podróż! 🌟 #WycieczkaRumunia #Przygoda #OdkrywanieŚwiata